Az információ felvétel elmélete
A gépjárművezetés (gyakorlati megvalósítása) során az információ-felvételnek alapvető szerepe van. Néhány másodperces figyelemlankadás adott esetben végzetes lehet, tehát az információ-felvételnek szinte folyamatosnak, "szakadás nélkülinek" kell lennie.
Mielőtt részletesen tárgyalnánk az információ-felvétel témakörét, röviden tekintsük át a gépjárművezetés folyamatát az Ember-gép-rendszer szemszögéből.
Thomas Rockwell a vezetést negatív visszacsatolású rendszernek tekinti, amelyben a vezető jelzést kap a jármű térbeli helyzetéről, ezt összehasonlítja az elérendő célról kapott jelzéssel, és a kettő közti eltérés határozza még cselekvését. Az egész folyamat a forgalmi és útviszonyok által meghatározott különböző környezeti feltételek közé ágyazódik be, és a jármű működése is befolyásolja magát a folyamatot.

19. ábra
Az egyes összetevők hibái balesetet, illetve forgalomzavart okozhatnak. Tulajdonképpen kettős szabályozási rendszerről beszélhetünk (19. ábra).
A gépjárművezető egyrészt a gépjármű és a talaj közötti szabályozási láncolat eleme, másrészt a gépjármű és a szituáció között végzi a különbségképzést, beavatkozást.
Vagyis a gépjárművezető a szituációnak megfelelően mérlegel, dönt, és döntése során a kerék és a talaj közötti kapcsolatot is figyelembe veszi. Az ember tehát a gép és a környezet között teremt harmonikus kapcsolatot, úgy is mondhatjuk az ember az ember-gép-környezet rendszer legfontosabb eleme. A rendszerelmélet alapjainak lerakása Ludwig von Bertalanffy nevéhez fűződik. A rendszerelmélet ma már szinte minden tudományágban fontos szerepet tölt be.
Még egy lényeges tudnivaló: a rendszerelméletnek mind a mai napig nem született olyan meghatározása, amelyet a szakemberek többsége elfogadna.
Hazánkban elfogadott terminológia alapján a rendszerek elemzésénél három tényezőt különböztetünk meg: részeket, kölcsönhatásokat és célkitűzéseket.
A rendszereknek három alapfunkciójuk van: az információ- átvitel, a szabályozás és a döntés.
E terminológia világosan magában foglalja a rendszer elemét a részeket. A kérdés az, hogy mit tekintsünk részeknek és mit egésznek. Ha egy sejtet vizsgálunk, mint önálló egészet, akkor a sejten belüli alkotók a részek, ugyanakkor a sejt maga az egész. De a sejt része a szervnek, melyet, ha mint egészet vizsgálunk, a sejt egy alkotóeleme. A szerv része a szervezetnek. Tehát, hogy mit tekintünk egésznek és mit résznek, nézőpont kérdése.
A rendszerelméleti felfogásban az ember lehet rész és egész, a közlekedés területén is. (Rész, amikor a szituációt vizsgáljuk és egész, amikor az emberi beavatkozást.)
A közlekedő emberek, járművek, utak, forgalom irányító berendezések és a közlekedési szabályok egy rendszert alkotnak. A közlekedésben résztvevő gépjárművezetők, gyalogosok zárt információközlő rendszert alkotnak.
Mielőtt továbbmennénk, két fentebb elhangzott kifejezést kell tisztáznunk. Az egyik fogalom a szabályozás. Szabályozásról akkor beszélünk, amikor az irányító rendszer a végrehajtás eredményeiről folyamatos visszajelentést kap. (Ezt nevezzük reafferentációnak). Az emberi rendszerben a közlési rendszerek idegsejtekből (neutronok) állnak, amelyeknek sejtmagjai és sejtkapcsolatai (szinapszisok) a kapcsoló elemek és az idegrostok a vezető elemek. A műszaki közlési rendszerek hasonló elveken működnek, azonban az idegrendszer különbözik a hozzá hasonló műszaki berendezésektől. Mindenekelőtt abban, hogy a műszaki rendszerek csak meghatározott számú külső hatásokhoz tudnak alkalmazkodni, ezzel szemben az emberi idegrendszer lehetőségei e tekintetben végtelennek mondhatók, vagyis a funkcionális hasonlóság csak látszólagos.
Az élőlények viselkedését irányító alapelveket a fiziológusok kutatásai tisztázták. A e-rögzített elvek nagy része az ipari mechanizmusokra változatlan alakban érvényes, azzal az eltéréssel, hogy a gépek speciális feladatokat. funkciókat ellátó rendszerei kevésbé tökéletesek, nem olyan egyetemesen használhatók, kevésbé gazdagok, mint az élőlények összetettebb, bonyolultabb rendszerei.
Grey Walter ezeket az elveket a kibernetika alapokmányában foglata össze:
- a) Az egyszerűség elve (a lehető legkevesebb szerv alkalmazása)
- b) A reakcióképesség elve (tropizmus – „eflex” lásd: alapfogalmak)
- c) A szabályozás elve (a szabályozók a rendszer állapotát egyelőre megadott mennyiségnek megfelelően változtatják)
- d) Az élőlények autonóm lények, „egoizmusuk" van, míg a műszaki berendezésekből ez hiányzik, (ez tehát különbség!)
- e) Az approximáció (közelítés) fogalma is különbséget takar. Az élő szervezetek problémáikat ugyanis nem racionálisan (mechanikai értelemben véve), hanem approximálva (közelítőleg) oldják meg. A szervezet a felvetődő problémákat próbálkozással, véletlenszerűen oldja meg. Ez lényeges különbség az elektronikus számítógépek és az élő szervezet viselkedése között.
- f) A kíváncsiság elve: a szervezetek magasrendűvé válásának egyik fel- tétele a kutatási vágy létrejötte.
- g) A koherencia elve: ha két egyenlően erős inger hat a reakció véletlenszerűen következik be. (lásd alapfogalmak, 1.4.3.). (A skolasztikusok szerint Buridán szamara elpusztul a szénacsomó és a víz között, mert egyformán éhes és szomjas lévén nem tud dönteni, melyiket fogyassza előbb.
- h) A csoport elv: a szervezetnek az a tulajdonsága, hogy a tárgyakat az olyan szervezetektől, amelyek tőle csak másodrendű sajátságokban térnek el, alapvetően meg tudja különböztetni, ezeket tőle idegenként "ismeri fel".
- i) Az egyediség elve: a találkozási reakciók specifikus volta tovább növelhető, ha pl. minden egyed más magasságú hangot bocsát ki.
- j). Az öntudat elve, amelyet Grey Walter a filozófiából vett át, s azt értette ezen, hogy a rendszer valamely módon felismeri és megkülönbözteti önmagát a környezetétől. Az első négy alapelv nagyjából elegendő az alsóbbrendű élőlények (baktériumtelepek stb.) viselkedésének megértéséhez. Ezek az optimum törvényszerűségének engedelmeskednek. A magasabb rendű szervezetek működésének, viselkedésének főbb törvényszerűségeit a további 6 szempont foglalja magába. A másik fontos alapfogalom, mely tisztázásra vár, a szituáció. A szituációt a tudományos életben általában Einstein megfogalmazása alapján értelmezik, a szituáció magában foglalja mindazokat a dolgokat és jelenségeket, amelyeknek közük van a szervezethez.
A szituációt, mint egészet kell kezelnünk, felismerve és elemezve az alkotóelemek egymás közti viszonyait.
Ezek után térjünk vissza a rendszerek működésére. Minden rendszer működésére jellemző, hogy egy meghatározott behatásra (input bemenet) megfelelő "kimenettel" (output) válaszol. Ha "fekete dobozként" kezeljük a rendszert a bemeneti jelzések ismeretében, anélkül, hogy a fekete doboz "belsejéről" megfelelő információnk lenne, meg tudjuk határozni a kimeneti jelet, ha a bemeneti jel és a kimeneti jel között egzakt kapcsolat van. A "fekete doboz" fogalma az olyan rendszereknél vetődött fel, amelyek szerkezete rendkívül bonyolult, viszont a bemenő és a kimenő jel között egyértelmű kapcsolat van, vagyis a várható "reakciót" pontosan ismerhetjük (20. ábra).
Fekete doboz:

20. ábra
A szabályozástechnikában igen gyakran kódolt jelekről beszélünk. A kód megállapodás szerinti jel vagy szimbólumrendszert jelent, amelynek segítségével az információ egyértelműen visszaadható. A jel visszaalakítását dekódolásnak nevezzük. (Az információ fogalmát a "Közlekedési taktika és vezetéstechnika" című könyv tartalmazza.)
Az ember és gép viszonya alapvetően függ az információk átvitelének pontosságától. Az ember és a gép akkor tud csak egységes funkcionális rendszert alkotni, ha az információk egyértelműek és pontosak. A munkalélektan az ember-géprendszer irányító láncszemének tartja az embert. Az ember-géprendszer funkcionális egysége mindenekelőtt feltételezi az egész rendszer működési modelljének az emberre és a gépre" egyaránt alkalmazható fogalmak alapján történő kidolgozását, amelyre fentebb már utaltunk (Grey Walter alapelvei). Bármilyen bonyolultságú egy adott ember-gép rendszer, annak hatásfoka függ az ember és a géprendszer egymáshoz való viszonyától.
Az ember-gép rendszerben az ember fontos láncszem, tevékenységével szabályozza az egész rendszer működését és annak pontossága, gyorsasága, megbízhatósága az ember tevékenységétől függ. Ez a munka a rendszerben állandó körforgásban levő információk elemzését, megfigyelését, feldolgozását jelentik az ember részéről, majd utasító információk eljuttatását a rendszer mindenkori állapotának megfelelően. Bonyolultabb rendszerek esetén az ember számos irányító funkció végzését a gépnek adja át, az információ felfogásának, megőrzésének, közvetítésének funkcióit stb. Minél bonyolultabb a rendszer, annál több ilyen "emberhelyettesítő" részelem kerül beépítésre, de ugyanakkor annál fontosabbá válik az ember egész rendszert összefoglaló integráló (összegező) tevékenysége. A különböző gépesítettségi fok mellett a növekvő gépesítési arány megvalósulásával egyre csökken a szervezet fizikai, - de ugyanakkor a gépesítéssel arányosan nő az emberi szervezet mentális (értelmi), pszichés megterhelése. Az ember és gép viszonya minőségileg változik meg, a mennyiségi változás során.
Lényeges szempont, hogy az ember meghatározott időtartamon belül képes áttérni az egyik információszerzési módról a másikra, vagyis a jelenlévő ingerek között válogathat az eredményes vezérlés érdekében, emellett a tevékenység formáit is képes változtatni. Ezzel szemben a gép csak a beprogramozott információkra képes reagálni. Ez a tényező különösen a váratlan események között jelentős, amelyekre a megadott (szűk) határok között működő gépi elemek nem képesek megfelelően reagálni.
E rövid ismertetés után térjünk rá az emberi információ-felvétel elméleti és gyakorlati problémáira.
Minden ember-géprendszer rövidebb, vagy hosszabb ideig lezajló ciklusokban működik. A teljes ciklus idejét két tényező határozza meg:
- - A rendszer elemeinek információ továbbítási ideje a folyamatot szabályozó, irányító emberhez.
- - A szabályozó információk eljutási ideje az embertől a rendszer működési elemeihez.
Így látható, hogy a "szűk keresztmetszet", az ember lesz (hiszen a gépek továbbítási ideje rendkívül kicsi lehet). A gépjárművezetés során hasonló a helyzet. Az ember, a gépjárművezető felfogja az információt, mérlegel, dönt és beavatkozik. A gépjárműve kis késedelemmel fogja követni az utasítást. (A késlekedést a holt játékok, tehetetlenség stb. okozhatják.)
A gépjárművezető vezérlési tevékenységét a jelzések és az azokra adott reakciók összefüggései alapján, vizsgálhatjuk. A gépjárművezető idegrendszere felfogja a jelzéseket, majd feldolgozza, és bizonyos mozgásokat végez, vagyis állandóan információkat szerez, amelyek révén lehetővé válik a vezetés.
A gépjárművezetés folyamata leírható, mint a jelzések és reakciók együttese, tehát a jelzés valamilyen reakciót vált ki. A jelzések eredhetnek az objektív külső világot tükröző, vagy az ember belső állapotát jelző észlelésekből és a korábbi tapasztalatokat megőrző emlékezés adataiból. Az idegrendszer centrális részei ezeket az adatokat jelentéssé alakítják át, azaz meghatározzák a jelzéseknek a gépjármű-vezetési folyamat szempontjából való jelentését és a cselekvés ennek a jelentésnek az alapján indul meg ugyancsak centrális idegközpontok vezetésével.
A jelzéseket a következő fő csoportok szerint osztályozhatjuk:
a) az objektív külvilág valamely részére vonatkozó információk, amelyeket az érzékszervek fognak fel (látás, hallás stb.), ezek az exterioceptív jelzések;
b) a belső vagy prorioceptív jelzések, amelyek az előzővel ellentétben, az emberi test állapotáról informálnak (pl, testhelyzet stb.). A kétféle jelzés kiegészíti egymást, pl. kanyarmenetnél, itt mind a két jelzéscsoport információi együttesen döntik el a helyes manőver végrehajtásának módját.
A különböző jelzések hatására különböző mozgásformák jönnek létre a gépjárművezetés folyamán, vagyis a gépjárművezető reagál a jelzésekre. (A reakcióidő fogalmát már meghatároztuk, az alapfogalmak című részben.)
Röviden ismételjük át a lényegét: Azt az időtartamot, amely szükséges, hogy ingerre cselekvően válaszoljunk, reakcióidőnek nevezzük.
Az egyszeri szenzomotorikus reakcióidő függ attól, hogy a jelzés melyik anaIizátorra hat, az analizátor ingerfelvevő és feldolgozó receptoroktól a nagyagykéregig terjedő apparátus. Az analízis abban nyilvánul meg, hogy az egyes receptorok csak az adekvát ingerre reagálnak, s ingerületeiket az agyműködés tovább differenciálja, mielőtt szintetizálná, más- szóval a válaszmozgást szabályozó érzékelés modalitásától (modalitás = az ítéletnek szükségszerűséget, lehetőséget, vagy véletlent kifejező volta itt a féleséget jelenti) függ.
A reakcióidő alakulása bonyolult folyamat, amelyet igen sok tényező befolyásol (néhány ilyen tényezőről már volt szó: pl. alkohol, zaj stb.). Most más szempontból vizsgáljuk a kérdést, vagyis nem a zavaró, gátló tényezőket vizsgálva, hanem a gépjárművezetőket és a környezet hatását vesszük figyelembe.
- a) A reakció az emberek egyéniségétől, egyéni típusaitól függ alapvetően. Horváth L. Gábor a következő négy reakciótípust különböztet meg:
- - Normális típus (a cselekvés idő, a fényinger megjelenésétől számítva, 0.17 -0,30 másodperc).
- - Anticipációs típus(0.17 másodperc alatt reagál, ennél a típusnál előfordul, hogy az inger megjelenése előtt már reagál a vizsgálati személy. Az anticipáció bizonyos fokú előrevételezést jelent.)
- - Excessziós típus (a reakcióidő több mint 0,3 másodperc. Az excesszós jelentése kicsapongás, mértéktelenség.)
- - Irreguláris típus (a fenti három keveredve jelenik meg).
A normális típusnál az idegtevékenység gátlási és serkentési folyamata egyensúlyban van. Az anticipációs típusnál, a mozgást gátló folyamatok háttérbe szorulnak, a serkentési folyamattal szemben. Az excessziós típusú vizsgálati személyeknél éppen fordítva alakul a helyzet: a mozgást gátló folyamatok erősebbek.
- b) A reakcióidő az életkor szerint is változik. A legjobb értékek 20 és 30 év között vannak, azután az életkor növekedésével fokozatosan hosszabbodik a reakcióidő.
- c) Az inger intenzitásával fordított arányban van a szenzomotorikus reakcióidő, vagyis minél erősebb az inger, annál rövidebb a reakcióidő. Az intenzitás növekedésével mind az észlelési, mind a motoros válasz ideje is csökken. (Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy ez csak általánosságban igaz. Előfordulhat éppen az ellenkezője, pl. olyan erős az inger, hogy a gépjárművezető leblokkol, de elképzelhető az is, hogy az inger gyenge intenzitású, de jelentés tartalma rendkívül fontos, ilyenkor a reakcióidő rövidebb lehet.
- d) Minél nagyobb kiterjedésű az inger térbeli kiterjedése, annál rövidebb a reakcióidő.
- e) Függ a reakcióidő attól is, hogy az inger a receptor melyik részére hat. (Fényinger esetében minél közelebb esik a fény a foveához (központi árokhoz, az éleslátás helyéhez), annál rövidebb a reakcióidő.)
- f) Minél nagyobb a kontraszt az ingerforrás és a háttér között, annál rövidebb a reakcióidő.
- g) Az ismétlődő inger, jelzés csökkenti a reakcióidőt.
- h) A mozgó tárgyakra adott reakcióidő másként alakul mint az álló tárgyak esetében. Ha például valamely tárgy mozgását kell követni, és egy adott ponthoz érve kell a reakciónak lezajlania, a reakcióidő csökken.
A mozgó tárgyra adott reakcióidő változik az ember gyakorlottságától függően is. Gyakorlás után csökken a reakcióidő. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az egyszeri szenzomotoros reakció vizsgálati adatai csak kiindulópontot jelenthetnek a vezérlési tevékenység tervezése során. Ha egyszerre több inger éri az embert, a vizsgálati személynek, gépjárművezetőnek stb. ki kell választani, meg kell különböztetni a jelzéseket, és azokra választ kell adni, ez az ún. diszjunktív reakció (diszjunktív = elválasztás, szétválasztás).
A diszjunktív reakcióidő értelemszerűen nagyobb, mint az egyszerű reakcióidő.
A gépjárművezetés során, de különösen a tanulási idő alatt figyelembe kell venni azt a tényt, mely szerint az ember (ha rendszernek fogjuk fel), akkor egycsatornás rendszerként "kezelhetjük", ugyanis egyidőben csak egy ingerrel, illetve információval képes teljes pontossággal foglalkozni.
Ha a normális reakcióidőn belül újabb inger éri, akkor erre a második ingerre adott válaszreakció időtartama a szokásosnál hosszabb lesz. (Egyszerre több egységnyi információt is fel tud venni az ember, de csak egyre tud egyszerre teljes pontossággal reagálni. Ha bizonyos pontatlanság megengedett, akkor többféle cselekvés is kiváltható egyidőben.) Függ a reakcióidő attól is, hogy különböző ingerek között mekkora a különbség (hasonlít a helyzet a kontraszt határához, csak ott a különbség nem az ingerek között van, hanem az inger és a háttér között).
Minél finomabb megkülönböztetést kell végezni, annál nagyobb annak időtartama. Ez a jelenség nagyon fontos, mert a balesetek kialakulásának egyik fő oka a rutin hiány, és a rutinhiány következtében a kezdők diszkriminációs, megkülönböztető képessége még csökevényes, emiatt a baleseti veszélyről csak akkor szerezhetnek tudomást, amikor a veszély már "közelebb" van és így nehezebben elhárítható. A reakcióidő függ a választások számától. Minél nagyobb számú inger éri a vizsgálati személyt, annál nagyobb lesz a reakcióidő tartama.
A válaszreakció-idő a következőképpen alakul n számú inger esetén
RI = C log (n + 1)
A képletben szereplő 1-es a bizonytalansági tényezőt fejezi ki. A bizonytalanság arra utal, hogy kapott-e egyáltalán a vizsgálati személy jelzést, vagy nem. A bizonytalansági tényező nagy gyakorlottság esetén elmarad! Ha valaki meghatározott időritmusban öt különböző jelzést kap, amelyek mindegyikére meghatározott és egymástól eltérő reakciót kell végeznie, akkor az RI az egy inger esetén meglevő időtartamhoz képest öt egységgel növekedik.)
A csatornakapacitás kezdő vezetőknél és a tanulóknál
A csatornakapacitás az egységnyi idő alatt átvihető információ mennyiség felső határát jelenti.
Miller szerint ez az érték 7±2 bit/sec. A bit szócska az angol binary digit rövidítése, a binary digit jelentése: kettős egység. Egy bit az információ alapegysége. Akkor beszélünk 1 bit, vagyis egységnyi információról, ha két egyenlő valószínűséggel bekövetkező esemény között kell döntenünk.
Tekintsük a következő példát:
A gépjárművezető olyan útkereszteződéshez ért, ahol kétállású jelzőlámpa szolgáltatja az információt. Ha a villogó sárga ég, akkor szabad az áthaladás, ha a folyamatos piros szín világit, meg kell állni. Mivel itt két alternatív esemény lehetséges, a szükséges információ mennyisége 1 bit. Ez esetben a gépjárművezetőnek két alternatíva között kell különbséget tennie. Ha tovább növeljük a lámpák számát, például piros, sárga, zöld, valamint a piros sárga fényt is figyelembe vesszük, négy féle variációról beszélhetünk. Ekkor négy alternatívából kell választani és így a szükséges információ mennyisége:
log 2 4 = 2 bit
Ha 16 (választási lehetőség) alternatíva közül kell választanunk, az információ mennyisége:
log 2 16 = 4 bit.
(Ha az alternatívák lehetősége egyenlő valószínűségű és valamennyi alternatívát vizsgálni kell a teljes döntés, kiválasztás érdekében, akkor az alternatívák felezésével közelíthetjük meg a helyes választást. Ha két alternatíva van, akkor 1 kérdés alapján történhet a választás.) A csatorna kapacitás fogalmánál nagy jelentőséget tulajdonítottunk, az idő- tényezőnek. Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy egységnyi idő alatt mennyi információt tudunk felvenni. A következő részben azt vizsgáljuk, hogyan alakul a csatorna kapacitás a gyakorlati vezetéssel eltöltött évek során.
A csatorna kapacitást általában két értelemben használják. Az egyik értelem szerint a csatorna kapacitás az információmennyiség felső határa, az az információmennyiség, amelyet adott helyzetben át lehet adni, vagy venni.
A második szélesebben elfogadott értelme szerint a csatornakapacitás az az információmennyiség, amelyet az ember fel tud fogni egy adott Időtartamon belül.
Különböző kutatások kimutatták, hogy a vizsgálati személyek terhelése és a teljesítménye között összefüggés van. Egy meghatározott terhelési érték után (nagyobb teljesítményre késztetjük a vizsgálati személyt, mint amelyet nyújtani tud) fellép a terhelési stressz, amellyel a hibák számának növekedése jár együtt. A stressz-állapot egyben a csatornakapacitás határát is jelzi.
A csatorna kapacitás nem állandó értékű, az élet és a gyakorlat folyamán állandóan változhat. A Miller féle 7±2 bit/s-os értéket fogadják el általában, de más kutatók más-más értékeket adtak a csatornakapacitásra. PI.: Glezer és Zuckermann 50... 70 bit/sec. ami csaknem tízszerese Miller 7±2-es értékének. Az összetett érzékelés esetében kapott csatornakapacitás értékek, Kastler (zongorázásnál) 22 bit/s-ot mért. Kupfmüller 50 bit/s-ot. (Ez az érték folyamatosan nem tartható fenn.)
Az összetett érzékelés során az ember egyszerre több érzékszervét használja. E rövid ismertetésből is látható, hogy mennyire nagy a "szórás" a vizsgálati eredményeknél. Ez a tény arra figyelmeztet, hogy az irodalom adatait csak tájékoztató jelleggel szabad elfogadni. Meg kell vizsgálni. , hogy egy adott szituációban milyen értékű a csatorna kapacitás, ugyanis ennek értéke függ a vizsgálati módtól. A csatorna kapacitás változik a gyakorlottság függvényében is. Minél gyakorlottabb valaki, annál magasabb lesz a csatorna kapacitás, de ez nyilvánvalóan nem növelhető a végtelenségig.
A csatorna kapacitás a gyakorlati idő függvényében a 21. ábrán látható módon alakul. A gyakorlás kezdetén a csatornakapacitás igen kis értékű, majd a gyakorlottság előrehaladtával növekedő jelleget mutat a hatvány- függvények törvényszerűségei alapján.
A csatorna kapacitás átlagos értékét kell figyelembe venni a közlekedési
táblák elhelyezésénél. Figyelembe kell venni a járművek adott ponton

21. ábra
engedélyezett sebességét és a látótávolságot. Előfordulhat olyan kereszteződés, ahol a táblák száma elég magas, viszont kanyar miatt csak rövid ideig láthatjuk a táblákat, így a csatorna kapacitást meghaladja az egységnyi idő alatt kapott információmennyiség, aminek következtében a gépjárművezető kénytelen néhány lényeges információt mellőzni (22. ábra). Az ilyen balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében vagy a táblák számát kellene csökkenteni (amennyiben van nélkülözhető tábla a "füzéren"), vagy már előre egy sebességcsökkentésre utasító táblát kell elhelyezni, olyan mértékűre csökkentve a járművek sebességét, hogy a csatorna kapacitást ne haladja meg az egységnyi idő alatti információk száma. Még egy lehetőség van, a táblákat "szétszórtan" elhelyezni a lehetőségek szerint.

22. ábra
Mint az alapfogalmak című részben már volt érintőlegesen szó, tachisztoszkópos vizsgálattal állapítják meg, hogy az egyes személyek milyen módon érzékelik/észlelik a közlekedési jelzéseket. A tachisztoszkópos vizsgálatok során a vizsgálati személyek tudásuk maximumát nyújtják. A laboratóriumi kísérletek alapján megállapították, hogy két jelzés igen megbízhatóan észlelhető, ha az expozíciós idő 0,5 mp, míg három jelzés egyidejű észlelése az eseteknek csak 50%-ában bizonyult eredményesnek(!)
Eklund tanulmányozta az egyesével bemutatott közlekedési jelzőtáblák különbözőségeit a láthatóság tekintetében. Arra a megállapításra jutott, hogy rövid expozíciós (vetítési) idő(1/125 mp) esetén világos és megbízható eltérések mutatkoztak az egyes jelzések között az észlelésben és a megkülönböztethető-ségben. A "Parkolóhely" című jelzőtáblát minden vizsgálati személy helyesen észlelte (1/125 mp-es expozíciós idő esetén), a "Megállni tilos" tábla teljesen az észlelési küszöb alatt maradt.
Turtola egyszerre több táblával végzett kísérletet és megállapította hogy a helyes válaszok száma majdnem független volt az egyidejűleg, bemutatott jelzések számától. Az expozíciós idő növelése csak csekély hatással volt a helyes válaszok alakulására. Ez ellentmondani látszik a fentebb elhangzottaknak, de a végső megállapítása az volt, hogy az észlelési kapacitás igen korlátozott, még akkor is, ha a vizsgálati szeméIyek figyelmüket kizárólag a közlekedési jelzések megfigyelésére koncentrálják.
Például, ha az expozíciós idő 1/25 másodperc volt, 3 tábla közül a jelöltek 1.35-öt vettek észre átlagban, míg ha 6 táblát mutattak ugyanennyi idő alatt az észlelt mennyiség 1.32-re csökkent. Amennyiben az expozíciós idő 2 másodperc volt, 3 tábla közüI 2.26-ot és 6 tábla egyidejű bemutatása esetén 2.29-et észleltek a vizsgálati személyek. E kísérletből egy következtetést azonnal levonhatunk. Az észlelési korlátaink jóval nagyobbak, mint hinnénk. Nem ártana tudatosítani a kezdő vezetőkkel e kísérlet meglepő eredményét. E kísérlet azt igazolja, hogy a "szétszórt" táblaelhelyezés a legmegfelelőbb, tehát ne egy oszlopra helyezzenek el 6 táblát, mert ha 2 másodpercünk van az észlelésre, akkor is csak 2,29 táblát fogunk ebből észlelni, hanem 3 x2 táblát helyezünk el egymástól megfelelő távolságban, ha azt akarjuk, hogy mindegyik információ tudatosuljon. Ha ez nem lehetséges, akkor gondoskodni kell a sebesség megfelelő csökkentéséről oly mértékig, hogy az összes információ eljuthasson a gépjárművezetők tudatáig.
(Egyébként. ha pl. 1/25 mp-alatt a vizsgálati személyek csak 1,35 táblát észleltek, nyilvánvalóan nem várható, hogy 6 táblából többet észleljenek.) Nagyon érdekes tanulmányokat végeztek a kutatók a helyszíni vizsgálatok során is.
Meglehetősen alacsony annak valószínűsége, hogy a vezetők észreveszik a közlekedési jelzéseket. Hökkinen megállapította, hogy a gépjárművezetők 67,7%-a észlelte azt a jelzést, amelyet kísérleti célból kiválasztott útszakaszon helyezett el. A mellette elhaladó gépjárművezetőket, akik nem tudtak a kísérletről, megállították a tábla után 400 méterre, és megkérdezték milyen táblát láttak legutoljára. Érdekes, hogy a jelzőtábla mellett való elhaladás sebessége nem befolyásolta a megjegyzés valószínűségét.
Ugyancsak érdekes, hogy a kezdő vezetőknek a jelzőtáblák megjegyzésében nyújtott teljesítménye 20-30%-kal jobb volt, mint a 15 évnél régebben vezetőké.
A sebesség és az átvihető információmennyiség között egyértelmű összefüggés van. Minél nagyobb sebességgel haladunk, annál kevesebb lesz az átvihető információ mennyisége. Egyrészt azért, mert a látótér be- szűkül (23. ábra), vagyis növekvő sebesség esetén egyre szűkebb térből " kapjuk az információt.
Másrészt egyre gyorsabban áramlik felénk az információözön és nyilvánvalóan, ha több információ érkezik egységnyi idő alatt, mint a csatorna kapacitás, akkor lényeges információkat leszünk kénytelenek mellőzni.
Ha az ingerek egységnyi idő alatti áramlása meghaladja a csatornakapacitást, káros jelenségek léphetnek fel.

23. ábra